
Minden bizonnyal emelné a magyar lakosság egy főre jutó boldogság indexét, ha legalább egy napsütéses hétvégét ebben az autóban töltenének el. Egyedül vagy a párjukkal, barátjukkal, gyermekükkel kettesben. A kézi sebességváltóval szerelt BMW Z4 M40i gyógyír majdnem minden lelki bajra.
Hogy néz ki?
Nagyon szép autó az ausztrál Calvin Luk által tervezett, 2022-ben enyhén frissített BMW Z4, egy kicsit nőies, egy kicsit légies, ugyanakkor nem áll távol a klasszikus roadster dizájntól. A BMW szerelemgyereke minden évszakban élmény, de a nyárias őszben nyitott tetővel használva kifejezett főnyeremény!
A 4,3 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,3 méter magas BMW Z4 M40i karosszériájának arányai egy percig sem hagynak kétséget a modell dinamikus menettulajdonságai felől: a hátsó tengely elé tervezett üléssor, az alacsony tömegközéppont, a tengelyek közötti tökéletes, 50:50 arányú terhelés-elosztás, a széles nyomtávok (1609/1616 milliméter) és a kompakt tengelytávolság egysége, az elöl 19, hátul 20 hüvelykes széles kerekek a vérpezsdítő agilitás és az intenzív vezetési élmény ideális előfeltételeit teremtik meg.
Bár csak kétszemélyes, elég sok cucc befér az autóba, síalagút áll rendelkezésre a hosszabb tárgyaknak, a hokis felszerelést is sikerült bepréselnem a jobb első ülésre (felülről, persze), és egy részét a 281 literes csomagtartóba (a szigorú ADAC német autóklub csak 235 litert mért). Hangulatos az érett konyak színű bőrkárpit, jól tart az ülés. Szépen szól a 408 wattos harman/kardon hifi, 12 hangszórót sikerült beépíteniük a félautónyi utastérbe, nyitott tetővel is minőségi a hangzás.
A vezetőülésben elegendő a lábtér akár 1,9 méteres testmagasságig is. Zárt tető mellett is van fejtér a magasabb emberek számára. A tető tíz másodperc alatt nyílik és csukódik, akár menet közben, legfeljebb ötven kilométer/óra sebességig. A műszerfal 10,25 hüvelykes digitális műszercsoportot és az azonos méretű érintőképernyős információs és szórakoztató rendszert ad alapáron. Az Apple Car Play megy vezeték nélkül is, amúgy a fedélzeti menű egy rendszerrel korábbi (iDrive 7.0), ahogy az autó technikája sem a legutolsó divat szerinti (akkor bizony elektromos lenne…). A klíma fizikai gombokkal kezelhető – persze a leginkább a tető lenyitásával érjük el a kegyelmi állapotot.
Hogy megy?
A Toyota Suprával (a japánokkal közös fejlesztés gyümölcse a Z4, de a lényege maradt német) megosztott, hosszába beépített sorhatos, kettősmegfúvású turbóval lélegeztetett BMW-motor 340 lóerős (az európai piacon ennyi, van, ahol 382 lóerőt mozgat meg – az a változat kézi váltóval 3,9 másodperc alatt ugrik álló helyzetből 60 mérföld/órás sebességre), legnagyobb forgatónyomatéka 500 Nm (ez már 1600-as percenkénti fordulattól kezünkbe adja a sorsunkat), hangja minden fordulatszám tartományban kielégítő.
A kézi váltós BMW Z4 M40i modell hivatalos adatok szerint 4,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre, ami egyetlen tizeddel marad csak el a ZF nyolcfokozatú automatájával szerelt változattól, amelyet néhány évvel korábban teszteltem. 16,4 másodperc kell neki a 200 kilométer/órás sebesség, 24 másodperc a 230 kilométer/óra eléréséhez. Végsebességét elektronika korlátozza le 250 kilométer/óránál.
Nagy várakozás előzte meg a tesztautót, a kollégáktól ódákat hallottam, hogy milyen fantasztikus az autó a hatsebességes kézi váltóval. Én nem ájultam el tőle. Nem pontos, az egyes és a rükverc összekeverhető könnyen, messze van a technika a japán márkák (Mazda, Honda) fémesen precíz váltóitól. A négyes és az ötös fokozat hosszú, a Mátra szerpentinjein a hármas fokozat az ideális, váltáskor enyhe gázfröccs segíti az élményautózást. Ha választanom kéne, a nyolcfokozatú automata mellett döntenék, azzal hibátlan számomra a Z4 roadster érzés.
Milyen vezetni?
Mélyen ülünk az autóban, jobbra alig látunk a kereszteződésekben a hosszú és széles orra miatt. Az adaptív LED-es fényszórók éjjel annyira nem jók, mint amit az új BMW-kben megszoktunk A kormányban kapaszkodva flottul működik a be- és a kiszállás, ám utasként megterhelő a kievickélés. A kormány vaskos, de ezt megszoktuk az M-csomagos BMW-ktől, a digitális tartalmak informatívak. Száz kilométer/órás tempónál egyáltalán nem zavaró nyitott tetőnél a szélzaj, 130-nál még lehet beszélgetni, 180-200 körül sem komoly kihívás kabriózni vele. A vászontető könnyű és jól szigetel, csendes a Z4. Túl csendes: bár a kipufogó isteni hangokat kelt életre, amikor megnyomjuk az indítógombot, menet közben elmarad az izgalmas zenekíséret. Sport módban néha egyet-egyet durrant, de az sem hangos, inkább bajorosan visszafogott, amolyan elnézést kérő. Ha elfogadjuk, hogy sosem fog csattogni, dörömbölni, akkor talán idővel még tetszeni is fog szerény dörmögése.
Az üresen 16 mázsás BMW Z4 M40i alatt alaphelyzetben sportfutómű van, ahogy a fékek és a hátsó tengelybe épített elektronikusan vezérelt M Sport differenciálmű is sportosra hangolt. Ennek ellenére nem kibírhatatlanul rázós a futómű, el tudnám viselni örökre. Első kettős lengőkaros Mac-Pherson futóműve friss fejlesztés (megerősített kereszt-stabilizátorral), a hátsó ötlengőkaros az M3/M4-esé, a lengéscsillapítók elektronikus vezérléssel változtatják a rugózást (szoftverét direkt ehhez a változathoz hangolták), a kiválasztott üzemmódtól (komfort, takarékos és többféle sport) függően.
A 340 lóerő bőven elegendő mindenre, a gázreakció nagyon éles. Ha vadulni akartam és gumit füstölni a pirosnál, elég volt sport pluszba pöccinteni a menetdinamikai kapcsolót. A móka innentől komolyra fordult. A Michelin Pilot Super Sport gumik (255/35 ZR 19, iletve 285/30 ZR 20 a pontos méret) állták a próbát, végig partnerként viselkedtek. A fékek lehetnének harapósabbak is, az Autobild tesztjén hideg gumikkal 34,5 méter, melegen 33 méter a fékút (100 kilométer/óra sebességről vészfékezve).
A kocsi visszajelzései hibátlanok – újfent a Mátrában és a Bükkben bizonyított – , a kormányzás élénk, a hátsó tengelyen ülve fenekét könnyű táncba vinni, úgyhogy csak óvatosan a gázzal! Nagy tempónál, atópályán is stabil, nem úszik el, nem szitál. Sokat, közel 800 kilométert autóztam a Z4-essel, ennek több mint felét autópályán, így nem számít soknak a 11,5 liter/100 kilométerre vetített átlagos fogyasztása. Főként úgy, hogy minden percét élveztem a tesztelésnek.
Mennyibe kerül?
A Grazban készülő csodamasina alapáron vészfékasszisztenst, gyalogosokra és biciklisekre figyelmeztetőt és sávelhagyás-segédet is ad, felárért araszolófunkciós tempomatot, táblafelismerőt, holttérfigyelőt, hátsó ütközésre és hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetőt, valamint parkolóinast is kaphatunk. Élményautó mivoltát nem adja drágán, már 18 millió forintért lehet Z4 a birtokunkban. Igen, kézi váltóval és kétliteres, 197 lovas négyhengeres motorral. A tesztelt M40i sorhatosáért 26 millió forintot kérnek el automatikus váltóval, a manuális (Pure Impulse Edition) drágább, 27,4 millió forint az alapára.
Kép és szöveg: Biró Csongor