
Nem tűnt el az A4-es a kínálatból, csak átnevezték, az új A5 kiválóan pótolja a szedánt, ráadásul nem négy-, hanem ötajtós. Kétliteres benzinmotorja élénk, futóműve kiváló, utastere kényelmes, csomagtartója tágas.
Hogy néz ki?
2024-ben kapta az A5 nevet a hatodik generációjába lépő Audi A4. Harmonikusan hordozza a négy- és ötajtós limuzinok minden szépségét, a külső dizájn elegáns. Az utastér túl fekete, túl sok a fényes műanyagfelület és a kijelző, de jól áttekinthető és kis odafigyeléssel meg lehet vele – és a fedélzeti rendszer temérdek funkciójával – barátkozni. Az ajtóra költöztetett világításbillentyűket és a kormány érintésérzékeny kapcsolóit nehezen szoktam meg, remélhetően az Audi is visszatér hamarosan a fizikai gombokhoz.
Kijelzőből minimum kettő van, de akár négy is lehet. A sofőr előtt egy 11,9 hüvelykes digitális műszeregység található, a központi érintőkijelző 14,5 hüvelykes, nagyon éles és pontos grafikával. Az első utas hatalmas fényes zongoralakkal szembesül, oda is lehet rendelni egy kiegészítő monitort és elérhető gazdag tartalmat megjelenítő vetített kijelző.
Méretét tekintve már nem a középkategória felső szegmensében, hanem inkább a felső-középkategóriába tartozik. Hossza 4,8 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,4 méter, tengelyek közötti távolsága 2,9 méter (méretei a kétezres évek elején futó A6-oséval egyeznek, hossza és tengelytávja 7 centivel nagyobb, mint a korábbi A4-esé). A csomagtartó alaphelyzetben 445 literes (4×4-es hajtással 417 literes), a 40:20:40 arányban osztottan dönthető hátsó üléstámlák majdnem vízszintes síkba fektetésével 1299 literes. Bár praktikusabb a kialakítása az ötajtós jellege miatt, de nem mehetünk el szó nélkül a tény mellett, hogy 71 literrel csökkent a térfogata a korábbi A4 limuzinhoz képest. A karosszéria közegellenállási együtthatója 0,27, hagyományos kilincsek helyett rejtetteket kapunk.
Látványosak a lámpák, főleg az autó teljes szélességét uraló vaskos hátsó fények (variálható a mintázatuk) tűnnek ki a forgalomban. A feláras oled-panelek különböző figyelmeztetéseket (vészvillogó használatával apró háromszögeket) is képesek megjeleníteni. A diffúzor valódi, a kipufogófészkek sem csak díszek, bár igazi dübörgés csak az S5 változatokban örvendezteti meg a publikumot.
Hogy megy?
A kétliteres győri közvetlen befecskendezéses, és változó lapátgeometriájú turbófeltöltővel – a kocsi hosszában – szerelt benzinmotor a tesztelt változatban 204 lóerős, a legnagyobb forgatónyomatéka 340 Nm – villanymotor nem segíti. Az Audi A5 Limousine 2.0 TFSI álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,6 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 245 kilométer/óra. A váltó dupla kuplungos, hétfokozatú automata, a quattro összkerékhajtás feláras.
Milyen vezetni?
Nagyon tetszett nekem az üresen 18 és fél mázsás autó, kiváló vezetni, érezni benne a lóerőket, nem szégyelli, hogy szeret gyorsan, dinamikusan haladni. Ezt el is várja a sofőrtől, így csodát nem remélhetünk a takarékosság terén. Ez az autó jól megy és fogyaszt is, nem túlzottan, de azért megkéri az élményvezetés árát. A sportos vezetésben partner a 2 centivel lejjebb ültetett sportfutómű, amely elég jól kirugózza az úthibákat, de a keresztbordákon szigorúan büntet.
A kormányzás steril, ám ad valamennyi visszajelzést, elég feszes és pontos. Az utastérben parádés a csend (egyszerűen nincs se szél-, se menetzaj), a Bang&Olufsen hifi (ebben a változatban 16 hangszóróval, de van 20 hangszórós verzió is 810 wattal és két erősítővel) fantasztikusan szól, dinamikusan vezetve, magas fordulaton hallatszik a motor férfias morgása.
Az A5 egyik újdonsága a sebességfüggő menetstabilizáló, ami finomabb beavatkozásokat, nagyobb biztonságot jelent. Nem tűnt fel menet közben, hogy dolgozna, igaz, nem igen kényszerítettem rá. Agilisan és precízen fordul be a kanyarokba, sokáig semlegesen viselkedik, csak későn válik enyhén alulkormányozottá. Baj nincs ekkor sem, hisz a quattro hajtás beavatkozik, az elsők kerekek enyhe tapadásvesztésekor a hátsó tengely munkába kezd. A többtárcsás tengelykapcsoló átlagosan a nyomaték 70 százalékát küldi hátra.
A fékek kiválóan lassítanak, az Auto Bild német magazin összehasonlító tesztjében a kicsivel könnyebb, 150 lovas elsőkerék-hajtású A5 Limousine 100 kilométer/óra sebességről 33,1/31,4 méteren belüli állt meg hideg/meleg fékekkel.
Mennyibe kerül?
Az átnevezéssel az A4 ára is az A5 szintjére szökkent, 17 millió forint alatt nem jutunk hozzá a négykarikás újdonsághoz. Az Audi A5 Limousine árlistája 17 millió 405 ezer 180 forinttól indul, ezért a 150 lóerős kétliteres benzinest kapjuk. Az A5 kapható kombiként is, annak indulóára nyolcszázezer forinttal drágább. A 204 lóerős 40 TFSI kezdőára 19 millió forint, összkerekes változatáért 20,18 millió forintot kérnek.
Kép és szöveg: Biró Csongor