
Szépen érik a nyolcadik generációs Audi A3-as, legfrissebb változata nagyautókat megszégyenítő képességekkel bír, a plug-in hibrid változat pedig jól használható elektromos autóként városban, miközben hibridként kevés kompromisszummal nyakunkba vehetjük az országot.
Hogy néz ki?
2024-ben frissült az Audi kompakt autója. Hossza 4,34 méter, szélessége 1,82 méter, magassága 1,44 méter, tengelyek közötti távolsága 2,64 méter. Progresszívebb arculata mellett jelentősen kibővített alapfelszereltség, valamint új anyagok jelentek meg a kínálatában. Újdonság a közvetlenül az autó képernyőjén igénybe vehető alkalmazások lehetősége, a választható fénygrafikával működő nappali menetfény és a rugalmasan utólag is megrendelhető funkciók széles köre.
Pofás és minden szempontból a márka aktuális arculatát hordozza, de még nem az új A6-os furcsa ábrázatát viseli. Keret nélküli, hatszögletű, új szerkezeti kialakítású hűtőrácsa alacsonyabb és szélesebb, mint korábban. A szögletes szélső légbeömlő nyílások között markáns első légterelő teremt kapcsolatot, miközben vizuálisan alacsonyabb hatást kölcsönöz az Audi A3 számára. Ugyanez érvényes hátuljára is, amely az új lökhárítóval és a jellegzetes diffúzorelemmel kimondottan sportos benyomást kelt. A rejtett kipufogók rontják a sportos jelleget, de amikor megugrik a kocsi és magunk mögött hagyjuk a sort, eléggé érezzük a dinamikát…
Csomagtere 280 literes, a hátsó ülés (60:40 arányban osztott) lehajtásával pedig akár 1100 literre is bővíthető. Extraként pedig elektromos mozgatású csomagtérajtó, levehető vonófej, valamint rakodóhelyek és csomagtér-megoldások összeállítása is rendelhető. Utóbbiak a vezetőoldali rekeszben és az első ülések háttámláján kialakított hálókban is lehetőséget kínál az apró tárgyak elhelyezésére, valamint a csomagtér hálójával akadályozza meg a nagyméretű csomagok elcsúszását. Jelentem, ha nehezen is, de a bringa befért!
Első ízben választható akár négyféle digitális fénygrafika a nappali menetfény számára. Ezt mind a LED-, mind a mátrix-LED fényszórókban a ház felső peremén három sorban elrendezett 24 pixel alkotja. Ék alakú, keskeny kialakításukkal és széles fénygrafikájukkal a fényszórók szintén az A3 sportos karakterét hangsúlyozzák. A tesztautó fényszórója vakításmentesen dolgozott.
Karakteres a beltér, tetszettek a textil dekorbetétek. Minden elemet egészen a részletekig precíz kidolgozás jellemez. Az ajtók határozott puffanással csukódnak, érezni, hogy mégsem egy Golf, pedig valójában de…
Jelentősen bővült az alapfelszereltség, amelynek már a bőrbevonatú, háromküllős, multifunkciós kormánykerék mellett az automatikus légkondicionáló berendezés, a hangulatvilágítás-csomag és elöl a középső kartámasz is része, jól szólnak a feláras Soros hangszórók. Elöl jó ülni benne, kényelmesek az ülések, a hátsó fertály azonban szűk, a be- és a kiszállás is nehézkes.
Hogy megy?
Az 1,5 literes, 150 lovas (legnagyobb forgatónyomatéka 250 Nm) benzinest 116 lóerős villanymotor (csúcsnyomatéka 330 Nm) egészíti ki (ezt a hatfokozatú, S-tronic dupla kuplungos váltó házába építették be), a plug-in hibrid hajtáslánc egész jó már a VW-csoportnál. A kettő együtt 204 lóerővel és 350 newtonméteres nyomatékkal hozza táncba az első tengelyt. Esős napokon igencsak ficánkol az autó eleje, ha odalépünk. A 40 TFSI e jelű modell (van belőle 272 lovas 45 TFSI e is) álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,4 másodperc alatt gyorsul fel, a kocsi végsebessége 225 kilométer/óra. Árammal hajtva legfeljebb 140 kilométer/órával hasíthatunk.
Az akkucsomag nettó kapacitása 19,7 kilowattórára nőtt (bruttó 25,7 kWh), a 11 kilowattos AC-töltés mellett lehetőség van egyenáramú táplálásra is, akár 50 kilowattal. Az egyhetes együttlétünk alatt főleg villannyal közlekedtem, töltöttem CCS-ről és Type 2-es utcai oszlopon is. Tisztán elektromos hatótávja elméletileg 130-140 kilométer is lehet, a gyakorlatban – dinamikus vezetéssel és klímával használva – 90-100 kilométerre adódott városban, ami kiváló érték (kategóriájában messze a legjobb) és a napi ingázást lehetővé teszi helyi károsanyag-kibocsátás nélkül. Elektromos autóként használva a fogyasztása 20 kilowattóra/100 kilométer körüli, csakis benzinnel, hibridként használva 6 liter/100 kilométer környékén lehet tartani az étvágyát.
A benzinmotornak meglepő kifinomultsággal kapcsolódik be a hajtásba, anélkül, hogy a motorháztető megremegne.
Milyen vezetni?
Elöl MacPherson, hátul multilink utóműve feszes, a nehezebb hajtáslánc és a padlóba rejtett akkucsomag miatt sokkal stabilabban terpeszkedik az úton az autó, mint a hagyományos hármas Audi. Üres tömege 16 mázsa, ez egyáltalán nem érződik menet közben, az A3 phev igen fürge jószág.
Az Ingolstadtban készülő Audi A3 már alapkivitelében is magas színvonalú biztonságot nyújt. Az Audi pre sense front, a kikerülés-, a bekanyarodás-, valamint a sávtartás-asszisztens hatékonyan segít megelőzni a baleseteket, míg támogatott sávváltás funkciójával kiegészített adaptív menetasszisztens a vezetés fokozott kényelméről gondoskodik. E rendszer egyes szakaszokon akár 210 kilométer/óráig átveheti a gyorsítás, a fékezés és a kormányzás feladatát, autópályán 90 kilométer/óra felett pedig a sávváltást is segíti. Utóbbi funkció az MMI-rendszeren keresztül aktiválható, és a hátsó radar adatai alapján fehér nyilakkal jelzi a kombinált műszeregységen és a szélvédőre vetített kijelzőn (a szélvédőre vetített színes HUD jól beállítható, nem zavaró és az összes fontos információt képes megjeleníteni), lehetséges-e éppen sávváltás, és ha igen, melyik irányba. Ha a vezető az irányjelző működtetésével kezdeményezi a manővert, a rendszer aktívan támogatja a kormányzás folyamatát.
Városi forgalomban a parkolássegítő célzott kormányzási manőverekkel támogathatja a be- és kiállást a parkolóhelyeken. A sávváltás-asszisztens, a kiszállás-figyelmeztetés és a hátsó keresztirányú forgalom figyelő a hátsó radarok segítségével felügyeli a jármű mögötti, illetve melletti forgalmat.
Mennyibe kerül?
Drága autó az Audi A3, drágább, mint ahogy mérete és a táplálékláncban elfoglalt helye alapján saccolnánk. A 116 lovas benzines A3-as minimum 12 millió forintba kerül, a gyengébb konnektoros változat alapára extrák nélkül 19,66 millió forint (azokkal 25 millió forint). Ennél a pontnál én elgondolkodnék, hogy ne inkább a 333 lovas S3-ast vegyem-e ugyanennyi pénzért. Szerencsére ez a döntéshelyzet most éppen hoz lázba…
Kép és szöveg: Biró Csongor