Három évtizede a siker útján

Jubilál a Magyar Suzuki

Különleges jubileumot ünnepelt a napokban a Magyar Suzuki Zrt., legördült a gyártósorról a 3,5 milliomodik magyar Suzuki. Az esemény kapcsán Bonnár-Csonka Zsuzsannát, a vállalat kommunikációs vezetőjét kérdeztük az elmúlt közel három évtized sikereiről és az esztergomi gyár jövőjéről.

— A hibrid motorok megjelenése komoly technológiai ugrás a Magyar Suzukinál. Várható hasonló technológiai lépés a közeljövőben?

— Folyamatosan egyeztetünk az anyacégünkkel a Magyar Suzuki szükséges és lehetséges fejlesztési, bővítési irányairól a piaci trendek és igények figyelembevételével. Ezekről a tervekről a Suzuki-csoport hagyományosan csak röviddel az adott újítás bevezetése előtt szokott nyilatkozni. A környezetbarát és fenntartható járműgyártási törekvések térhódításával összhangban, a Suzuki jelenleg világszerte a hibrid technológia és -modellek fejlesztésére összpontosít. Esztergomi gyárunkban 2019 decembere óta 48 voltos ISG technológiával felszerelt hibrid Suzuki Vitara és SX4 S-Cross modelleket (mild hibrid) gyártunk az uniós piacokra.

— Mit adott a magyar gazdaságnak a Magyar Suzuki az elmúlt három évtizedben?

— Büszkék vagyunk rá, hogy az elmúlt 29 év alatt vállalatunk közel 1,85 milliárd euró értékű beruházást hajtott végre Magyarországon, ezzel is támogatva a magyar gazdaság teljesítőképességét. 2018-ban a Magyar Suzuki Zrt. az ország 10. legnagyobb árbevételű cége volt. Anyavállalatunk a rendszerváltás után az elsők között szavazott bizalmat Magyarországnak. Mai árfolyamon számolva a Suzuki Motor Corporation 32 milliárd japán jen értékű zöldmezős beruházással alapított céget Esztergomban, mely hazánk akkori deviza tartalékainak hozzávetőlegesen 7-8 százaléka volt. A Suzuki-csoport bizalma az ország jövőjében, a magyarok híres kreativitásában, innovatív gondolkodásában, munkabírásában az elmúlt közel 30 évben többszörösen is beigazolódott és megtérült. Vállalatunk jó hírneve és magyarországi teljesítménye további japán és más nemzetközi befektetésekhez segítette hozzá az országot. Többek között ennek is köszönhető, hogy Osamu Suzuki 1993 és 2004 után 2019-ben harmadszor kapott állami kitüntetést a japán-magyar gazdasági kapcsolatok elmélyítése terén végzett folyamatos munkájáért.

suzuki_msc_timeline_infographics_hu-01 (1)

— Hogyan készül a digitalizációra és hogyan felel meg a Magyar Suzuki az Ipar 4.0 kihívásainak?

— 1992-ben, a Magyar Suzuki Zrt. megalakulásakor az a rendszer, amit az anyavállalatunk hozzánk telepített abszolút élen járó technológiának számított az akkori Magyarországon. Lényegében minden új modell kapcsán okosodott egy kicsit a gyártási technológiánk. Az első generációs Swifteknél még mindent kézi erővel szereltek össze, mindössze 4-6 robot segítette a termelést a hegesztőüzemben, mára már minden pontot robotok hegesztenek. Az első autót 3 napig gyártottuk, ma 1 nap alatt készül el egy jármű az esztergomi üzemünkben. Jelenleg is zajlik a 2016-ban megkezdett és számos ipar 4.0-ás fejlesztési elemet tartalmazó konzorciális GINOP-projektünk megvalósítása. A célunk az, hogy mindig olyan fejlesztéseket hajtsunk végre, amelyekkel értékes terméket tudunk előállítani a fogyasztók számára. Az autógyártás valójában nem létezhet innováció nélkül. Munkatársaink nap mint nap ebben a szellemben végzik a munkájukat. A digitális megoldások azonban nemcsak a termelésben, hanem a többi szakterületen is hozzájárulnak termelékenységünk növekedéséhez. A megfelelő IT infrastruktúra kifejlesztése ehhez elengedhetetlen. Az utóbbi két évben szinte duplájára nőtt az IT területen dolgozó munkatársaink száma, kielégítve ezzel az új projektek munkaerőigényét, valamint a termelési és üzleti területek támogatását IT megoldásokkal.

— A Vitara és az SX4 S-Cross modellek mellett várható újabb típus az esztergomi gyártósoron 4-5 éves távlatban?

— Az anyacégünkkel egyeztetve gyakorlatilag folyamatosan zajlik az Esztergomban gyártott modelljeink és modellfrissítések kísérleti fejlesztése. Ahogyan egy korábbi kérdés kapcsán jeleztük, ezekről a tervekről a Suzuki-csoport csak közvetlenül az adott újítás bevezetése előtt szokott beszámolni.

— Mit tart a Magyar Suzuki legnagyobb sikerének, vagy sikereinek?

— A Magyar Suzuki a modern magyar autóipar leghosszabb sikertörténete. Japán anyavállalatunk fél évszázad után, 1992-ben hozta vissza a személyautó-gyártást az országba. Kezdettől fogva teljes körű gyártási tevékenységet folytatunk Magyarországon, ami azt jelenti, hogy vállalatunk tevékenysége az autógyártás összes folyamatát lefedi. Az acéllemezek préselése, hegesztése, a gépjárművek összeszerelése, festése és a kész autók ellenőrzése is itt történik Esztergomban, anyavállalatunk harmadik legnagyobb üzemegységében.

— A kezdeti nehézségek ellenére ismét a hazai piac legnépszerűbb márkái között van a Suzuki. Mit várnak 2020-ban a magyar piacon, megtartja első helyét a márka a személyautók között?

— 2019 decemberétől átálltunk a kizárólagos hibrid gyártásra az EU számára. Az új meghajtású modellek készletfeltöltése viszont csak február végére volt teljes, áprilisban pedig jött a vírushelyzet. Az év első négy hónapjából így csak a márciusi hónap értékesítései voltak teljes értékűek. Márciusban, illetve a járványügyi intézkedések enyhítésével, májusban és júniusban az eladásaink is újra növekedni kezdtek, ezekben a hónapokban ismét vezettük a hazai újautó-értékesítéseket. 2020-ban is szeretnénk megőrizni négy éve tartó piacvezető pozíciónkat a hazai piacon. A koronavírus-járvány üzletmenetünkre gyakorolt közvetlen hatásaként mintegy 20 százalékos visszaesésre számítunk éves szinten az eredeti terveinkhez képest.

— Sikeres hazai beszállítók nélkül nincs sikeres hazai autógyártás. Hogyan fejleszti a Magyar Suzuki a beszállítóit? A beszállítóik milyen aránya hazai?

— A beszállítókkal együttműködésben zajlik az Esztergomban gyártott modelljeink és modellfrissítések kísérleti fejlesztése, az alkatrészek és az előállításukhoz szükséges szerszámfejlesztéssel együtt, ami gyakorlatilag egy folyamatos tevékenység. Az esetek legnagyobb többségében az új, illetve frissített szériák bevezetése technológiai fejlesztésekkel is jár nálunk és partnereinknél is. Ezt a folyamatot az adott cégekre szabott oktatással is támogatjuk. Emellett a HIPA-val együttműködésben több tematikus képzést is indítottunk. Öt éve képezzük együtt hazai beszállítóinkat az innováció menedzsment rendszer alkalmazására, segítve partnereinket a haladó, újító szellemű gondolkodásban, és az ipar 4.0 technológiák alkalmazásában. A Nemzeti Befektetési Ügynökséggel közösen, képzéssel ösztönözzük beszállítóinkat a környezetvédelmi irányítási rendszer tanúsítvány megszerzésében is. Jelenleg a projektmenedzsment területére koncentrálunk a beszállítói hálózat fejlesztésében annak érdekében, hogy az elmúlt években felgyorsult innovációk megvalósítása minél gördülékenyebb legyen. Partnerspecifikus tréninganyagot is kidolgoztunk a beszállítók méretét, szervezeti felépítését és gyártási profilját figyelembe véve. Ennek a kölcsönös párbeszédnek, fejlődésnek és tudásmegosztásnak köszönhető, hogy a Magyar Suzuki egy igen hatékony beszállítói hálózattal rendelkezik. Több mint 230 beszállítótól – 72 magyar, 165 európai – érkeznek hozzánk naponta a gyártáshoz szükséges alkatrészek. Többen az esztergomi üzem 1992-es indulása óta partnereink.

(x)