Próba: Toyota RAV4 Hybrid

Kategóriájának egyik legnépszerűbb autója itthon a RAV4, amely főleg hibrid változatában nyeri sorra meg a vevőket. A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt szabadidő-autót különleges, Selection felszereltséggel próbáltuk ki.

1

Hogy néz ki?

Mokány férfias külsőt kapott a RAV4, de jól áll nőknek is, a mindennapok tapasztalatai alapján nagyjából fele-fele arányban vezetik mindkét nem képviselői. A gender semlegesekről nem tudok nyilatkozni, az UV-szűrős szélvédőn át ezt nem észlelhetem. Formája látványos, az élek letisztultak, látszik rajta, hogy globális autó, ami jó Európában, jó Amerikában és megfelel az ázsiai ízlésnek is. A markáns hátsó sárvédő domborítása és a masszív maszk egyaránt az amerikai Tacoma platós (szabadidő)teherautóra emlékeztet. Az utasteret ésszel és érzéssel egyaránt berendezték, az anyagok tapintása jó, az ergonómia példás, a jó összeszerelés jó vezethetőséget eredményez. Több éve nem ültem már RAV4-ben, bevallom, egészen meglepett, milyen mesteri a kocsi. Elöl fejedelmi a kényelme, de hátul sem kell szűkölködni, sőt, a csomagtartó is megfelel egy közepes család igényeinek (alapból 580 liter, bővítve pedig 1690 liter). Pereme magas, rossz háttal és derékkal nehéz a cuccok beemelése, de mivel én éppen költözésben (folyamatos) voltam az autó tesztelésekor, simán bedobtam az aktuális komódot a teljesen síkban ledöntött háttámlákra.

2

Méreteit tekintve az ötödik generáció nem lett nagyobb, de markánsabb annál inkább: hossza 460 centi, tengelytávja 269 centi, magassága 168,5 centi, szélessége 185,5 centi.

Hogy megy?

2,5 literes, Atkinson-ciklusú 178 lovas benzinmotorját (221 Nm maximális nyomatékkal) elöl egy 120 lóerős és 202 newtonméteres nyomatékú elektromotor, hátul pedig egy további 54 lóerős és 202 Nm nyomatékú villanymotor egészíti ki, a rendszerteljesítmény így 222 lóerő. Váltója e-CVT, de szerencsére nem a nyúlós, kúszós fajta. A motor kigyorsításra persze felbőg, de megy is ilyenkor az autó. Fogyasztása döbbenetesen alacsony, 6-7 liter között tartható 100 kilométerenként úgy, hogy nem skótként vezetjük. Tisztán elektromosan 2 kilométernél többet nem tud megtenni, de egy átlagos városi utazás több mint felében nem kapcsol be a hajtásba a benzinmotor.  Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 8,1 másodperc alatt gyorsul a 17 mázsás RAV4, a végsebességet elektronika korlátozza le 180 kilométer/óránál.

6

Milyen vezetni?

Elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros futóműve feszes, a szabadidő-autókra jellemző imbolygás nem a sajátja. Jól megy, de erőltetni nem érdemes. Nagy tempónál, kanyarban elpattan a kerék, ilyenkor a menetstabilizáló hisztisen jajgat. Összkerék-meghajtása nem mechanikus, a hátsó tengelyt villanymotor hajtja, de könnyű terepen, sárban és hóban elboldogul. A kormány nem túl beszédes, a kilátás jó, a biztonsági arzenál pedig parádés.

9

Mennyibe kerül?

Hibrid RAV4-est 10,3 millió forint körüli összegtől vihetünk haza, a tesztelt, gazdagon, de ésszerűen felszerelt, összkerekes Selection kivitelt 13 millió forintért adják.

7 4 8

Kép és szöveg: Biró Csongor