Tart a válság, nem fogynak a helikopterek

A helikopterpiac még nem tudott visszakapaszkodni a válság előtti szintre; az Airbus Helicopters a javuló gazdasági környezet ellenére nem számol eladási növekedésére az idén, a korábban Eurocopter nevű gyártó 2017-ben 409 gépet adott át üzemeltetésre.

Dennis Bernitz, a cég nyugat-európai értékesítésért felelős vezetője az MTI-nek azt mondta, 2017-ben 335 helikopterre kaptak megrendelést, 20 géppel kevesebbre, mint egy évvel korábban, és az idén sem számítanak jobb eredményre.    Felhívta a figyelmet arra, hogy a gazdasági válság óta a helikopterpiac még nem tudott visszakapaszkodni a válság előtti szintre, a 2007-es rekordévben még 700 gépet adtak át – emlékeztetett.     A visszaesés egyik fő oka az értékesítési vezető szerint az, hogy a helikoptereket széles körben használó olajvállalatok az alacsony nyersanyagárak miatt visszafogták költéseiket, nem vásároltak új gépeket. Bár 2017-ben élénkült az érdeklődés, és az idősebb gépek cseréje hamarosan várható, a 2017-es eladási értékét nem tudják majd növelni, amit jelez, hogy az év végével csökkentek a megrendelések – mutatott rá.

Dennis Bernitz kitért arra, hogy a kevesebb átadott gép miatt a szolgáltatások, így a karbantartás is hanyatlott az elmúlt években, mert a kevesebb szolgálatban lévő helikopterrel  kevesebbet is repültek, ezért a fenntartásuk, szervizelésük olcsóbb volt.

Az Airbus Helicopters 2017-ben az előző évihez viszonyítva 3 százalékkal kevesebb, 6,4 milliárd euró árbevételt ért el, üzemi eredménye viszont ugyanakkor 9 százalékkal 337 millió euróra növekedett. A gyártó a katonai helikopterek piacán 15 százalékos részesedéssel bír, a közfeladatú és polgári gépek között pedig 50 százalékos részesedéssel piacvezető.

Az Airbus Helicopters az Airbus-csoport tulajdonában van, székhelye a dél-franciaországi Marignane. A csoport részvényeinek 74 százaléka tőzsdéken forog, a fennmaradó 26 százalékból 11-11 százalékot a francia és német, 4 százalékot a spanyol állam birtokol.