Ikarus vagy nem Ikarus?

Lapértesülések szerint átvették ugyan, de további szerelésre visszaszállították az Ikarus Egyedi Kft. metrópótlásra szánt két járművét, a típusból összesen harminc darabot kapna a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV). Közben folyik a vita és egy per a névhasználatról.

Állítólag azért nem állhatnak forgalomba az új metrópótlók, mert az átadott változat hetvenöt centiméterrel rövidebb a forgalomban már közlekedő és engedélyezett prototípusnál, emellett a módosított kivitelű jármű a csuklószerkezeténél könnyített, ami miatt fékezéskor balesetveszélyes lehet. A gyártó mindezek mellett nem is tudta igazolni, hogy a korábban kiadott típusengedély módosítása a bemutatott, módosított szerkezetű járműre is ugyanúgy érvényes. A metrópótlókat újabb haladék után április végéig kellene leszállítania a gyártónak. A járművekből a Volánbusz is kapna, utóbbi közlekedési társasághoz a BKV által használtakon kívül további százötven darab Modulo típusú busz kerülne.

A fenti hírrel kapcsolatban az alábbiak közlését tartja fontosnak az Ikarus vállalatcsoport:
A cikkben szereplő Ikarus Egyedi Kft. buszok gyártására Ikarus márkanéven nem jogosult, és cégnevében is jogsértően használja az Ikarus megnevezést. Az ügy előzménye, hogy 2006 februárjában a Széles Gábor többségi tulajdonában álló Műszertechnika-vállalatcsoport visszavásárolta az Ikarus autóbuszgyártást az olasz-spanyol-francia tulajdonú Irisbus-Iveco vállalatcsoporttól. Az Iveco azonban akkor még megtartotta az Ikarus csoport egy kisebb, budapesti gyárát, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárat. Az Ikarus visszavásárlásával párhuzamosan aláírásra került a szerződő felek között egy úgynevezett licencszerződés, amely az Ikarus márkanév használatát szabályozta. Ennek értelmében az Ikarus márkanév kizárólagos tulajdonosa a Széles-csoport, a külföldi tulajdonban maradó Ikarus Egyedi Autóbuszgyár nem gyárthat Ikarus néven autóbuszokat, a nevet másra át nem ruházhatja, valamint a cég nevében csak 10 éven keresztül, 2016. februárig használhatta az Ikarus nevet – állítja a cég. Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár később más tulajdonosokhoz került. A cég nevéből a szerződés ellenére nem került ki az Ikarus szó. Az IKARUS tulajdonosi köre ezért pert indított annak érdekében, hogy kötelezze a bíróság az Ikarus Egyedi Kft.-t arra, hogy törölje nevéből az Ikarus márkanevet.
A per elkezdődött 2017-ben. Az Ikarus Egyedi Kft. vitatta a védjegy érvényességét, de a bíróság a Széles Gábor tulajdonolta csoportnak adott igazat. A következő tárgyalására 2018 márciusában kerül sor a Fővárosi Törvényszéken, ahol elsőfokú ítélet meghozatalára is sor kerülhet.
A Széles Gábor által tulajdonolt IKARUS vállalatcsoport a Fővárosi Törvényszéken zajló per lezárultát követően kártérítési pert indít a jogosulatlan névhasználat miatt elszenvedett károk megtérítésére az Ikarus Egyedi Kft.-vel szemben.