A németek örülnek, a britek szomorkodnak

Ellentétes kilátások

Tavaly tovább emelkedtek a gépkocsieladások Németországban. Erősen zsugorodott ugyanakkor a brit gépkocsipiac, részben a dízel jövője körüli bizonytalanság és a Brexit okozta aggodalmak miatt.

Az illetékes német szövetségi hivatal (KBA) közölte, hogy 2017-ben 3,44 millió új gépkocsit helyeztek forgalomba Németországban. Ez mintegy 2,7 százalékkal több, mint egy évvel korábban, noha az eladások decemberben 1 százalékkal 254 ezerre csökkentek.     A KBA közleménye szerint a német gépkocsipiac már a negyedik egymást követő évben bővült, és az évtized legnagyobb forgalmát produkálta.    A teljes forgalmon belül a dízelüzemű gépkocsik részaránya 2009 óta a legalacsonyabbra, 38,8 százalékra csökkent, míg a megelőző évben még 45,9 százalék volt.

Nagy Britanniában a Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) szakmai szövetség közölte, hogy előzetes adatok szerint tavaly 5,6 százalékkal 2,4 millióra csökkentek az eladások, és az idén további akár 7 százalékos visszaesés várható. Decemberben 13,9 százalékkal zuhant az újonnan forgalomba helyezett gépkocsik száma.     A tavalyi csökkenés 2009 óta a legnagyobb, igaz, a megelőző két évben rekordmértékben nőtt az értékesítés.    A dízelüzemű gépkocsik iránt 17,1 százalékkal esett a kereslet, mert a vásárlók attól félnek, hogy környezetvédelmi különadót vetnek ki ezekre a járművekre.

A brit autóipar attól tart, hogy akár 10 százalékig terjedő vámmal is sújthatják a brit gépkocsikat, ha londoni kormány nem jut megfelelő megállapodásra Brüsszellel. Az SMMT szükségesnek tartja, hogy március végéig jöjjön létre átmeneti egyezség, mert a beruházási döntések nem halogathatók tovább.