Városi szabadidő-autókat vesznek a kínaiak

Enyhén emelkedett az új autók eladása Kínában novemberben, már a hatodik egymást követő hónapban nőttek az eladások a világ legnagyobb autópiacán, de az elemzőket nyugtalanítja a növekedés gyenge üteme.

A Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) által közzétett adatok szerint éves összevetésben 0,7 százalékkal több személyautót, 2,96 millió kocsit értékesítettek novemberben. Az év első tizenegy hónapjában 25,8 millió új jármű talált gazdára, éves összevetésben 3,6 százalékos volt a növekedés.  Októberben 2,0 százalékos, az év első tíz hónapjában pedig 4,1 százalékos volt az éves összevetésű növekedési ütem. A CAAM az év elején azt jósolta, hogy idén 5 százalékkal növekednek az eladások a tavalyi 13,7 százalék után.

Hszü Haj-tung, a CAAM egyik vezetője a novemberi adatokat ismertetve azonban elmondta, hogy várakozásaik szerint idén nem lesz 4 százaléknál magasabb a növekedési ütem, és jövőre is csak gyengén bővülnek az eladások. A vártnál lassabb növekedést a vásárlást ösztönző adókedvezmények kivezetésével magyarázta Hszü.

A pekingi kormány 2015 októberétől 2016 december végéig megfelezte, 10 százalékról 5 százalékra csökkentette a kis teljesítményű – az 1,6 liternél kisebb hengerűrtartalmú motorral felszerelt – gépkocsik adókedvezményét. Idén már 7,5 százalékos a forgalmi adót, 2018-ban pedig visszaemelik 10 százalékra.

A halvány évkezdet után nyártól viszonylag erős ütemben nőttek az autóeladások: júniusban 4,5 százalékkal, júliusban 6,2 százalékkal, augusztusban 5,3 százalékkal, szeptemberben pedig 5,7 százalékkal. Miközben a kínai gazdaság robusztus ütemben nőtt, erős maradt a kereslet a városi terepjárók iránt, és az autókereskedők jelentős kedvezményekkel kínálták termékeiket.

Az elektromos és hibrid autók (new energy vehicles, NEV) értékesítése, csakúgy mint az előző hónapokban, novemberben is jelentősen – 83 százalékkal 119 ezerre – emelkedett. Január-novemberben éves szinten 51,4 százalékkal, 609 ezerre nőtt az ilyen típusú járművek eladása.