Gondolkodó műszerfal és intelligens ajtó a Continentaltól

Az idei frankfurti Nemzetközi Autókiállításon (IAA) a Continental a biztonságos, tiszta, nyugodt és megfizethető közlekedésre összpontosított. A vállalat mottója ezért: „Mobil élettér – zseniálisan megalkotva”. A vásáron a Continental a támogatott és automatizált vezetés, a villamosítás és az összekapcsolódás legújabb megoldásait mutatta be.

„Az előző században a városképet és az élettereket leginkább az autós közlekedés igényei határozták meg. A XXI. században az ember igényei kerülnek a mobilitás középpontjába, hiszen a jövő járműveiben egy új, egyéni, kerekeken gördülő élettérré olvad össze az iroda és a nappali. Megoldásainkkal meg akarjuk mutatni az embereknek, hogyan képes az intelligens és hálózatba kapcsolt mobilitás új tereket nyitni” – mondta a Continental igazgatóságának elnöke, Elmar Degenhart.

20170912-iaa-press-conference-degenhart---cube-1--en--data

A támogatott és automatizált vezetés innovációs folyamata – a városok tehermentesítése

A Continental interaktív prezentációval mutatta meg a látogatóknak, hogyan is képzeli a fejlesztőcsapat a jövő biztonságos, tiszta, intelligensen hálózatba kapcsolt és megfizethető mobilitását. A BEE járműkoncepció (amely szó angolul méhecskét jelent, és a Balanced Economy and Ecology, vagyis a gazdaságilag és környezeti szempontból kiegyensúlyozott mobilitási koncepció rövidítése) virtuális valóság szemüveg segítségével élhető át. A maga tökéletesen kidolgozott, rajzásszerű viselkedésével a BEE szerves része a városi mobilitásnak. Az egy vagy két felnőtt számára kialakított jármű a Continental jövőképében a stresszmentes, kényelmes és egyedi városi közlekedést biztosítja. A BEE sebessége 60 km/h, és naponta több mint 350 kilométert képes megtenni. A későbbiekben bekapcsolódhat a különböző méretű és felszereltségű, autonóm és elektromos hajtású járművek rajába is – az egyediség maximális megőrzése mellett. A BEE egy applikáció segítségével bárhová odahívható. A Continental mobilitási koncepciójában a BEE online megrendelése és kiérkezése között csupán néhány perc telik el.

20170915-bee-img-platooning--en--data

A sétányokon nézelődő látogatók innovációs sátrakban ismerkedhettek meg a vállalat legújabb fejlesztéseivel. A Continental a CUbE (Continental Urban Mobility Experience) elnevezésű fejlesztési platformja bemutatására is ezt a formát választotta a kiállításon. A Continental szerint a tömegközlekedést kiegészítő robottaxik döntő szerepet játszanak majd a jövőben. Közreműködésükkel zökkenőmentes, nyugodt, háztól-házig tartó utazás valósítható majd meg a városokban és az elővárosokban. A szakértők várakozásai szerint az autonóm ingaflották széleskörű használatával elkerülhető lesz a belvárosi dugók jelentős része. A teljesen automatizált járművekkel ugyanakkor a háztól-házig tartó közösségi közlekedés is megvalósítható. A fejlesztési platform sokat hasznosít a Continental már bevált technológiáiból: a szenzoroktól kezdve a vezérlőkészülékeken, szoftveralgoritmusokon, abroncsokon, felületképző anyagokon, fékrendszereken keresztül egészen a hajtási technológiákig.

20170912-iaa-press-conference-degenhart-2--en--data

A Continental élőben mutatta be az új, 3D Flash Lidar-érzékelőjét. A 2020 utáni új járművek lézerérzékelői mozgó alkatrészek nélkül, valós időben adnak részletes képet a jármű teljes környezetéről. A magas felbontású környezetérzékelő központi szerepet játszik az automatizált közlekedés átfogó, háromdimenziós környezeti modelljének létrehozásában, valamint nappal, éjszaka és kedvezőtlen időjárási viszonyok mellett is megbízható adatokat szolgáltat.

A villamosítás innovációs folyamata – könnyű elektromos hajtás és szupertiszta gázolaj

Az új, gyors, vezetékes AllCharge töltési technológia, valamint a kényelmes, kábelmentes, teljes töltési rendszer mellett a 48 voltos technológia is rendelkezésre áll – nemcsak hibrid járművekhez, hanem kerékpárokhoz is. A kiállításon ebben a körben mutatta be az elektromos kerékpárok számára készített és az egész világon újdonságnak számító, teljesen integrált, fokozatmentes, automata sebességváltóval felszerelt 48 voltos hajtást is.

Nagymértékben integrált és különösen könnyű a sokfajta járműben használható EMR3 elektromos hajtáslánc is. A teljes hajtásláncmodul kevés ráfordítással integrálható az újabb elektromos járműmodellekbe. Egyetlen, kompakt és optimális tömegű egységben egyesíti az inverter, az elektromotor és az erőátviteli hajtőmű erősáramú elektronikáját. A Continental mérnökei 150 kilowatt mellett 75 kilogrammra tudták csökkenteni a berendezés tömegét. A Continental 300 kilowattig terjedő teljesítményig egyetlen modulként kínálja a járműgyártóknak ezt a teljesen elektromos tengelyhajtást. A Continental ezzel a már néhány éve szériában gyártott hajtásrendszerét sokkal kompaktabbá és erősebbé tette. Az új e-hajtást 2019-ben, Kínában dobják piacra.

Mi a Continental válasza a belsőégésű motor jövőjét firtató kérdésekre? A Continental a Super Clean Electrified Diesellel bőven túlteljesíti a jelenlegi legszigorúbb kibocsátási előírásokat is. A tesztjármű nitrogénoxid-kibocsátása 60 százalékkal kisebb, mint napjaink Euro 6-os dízeljárműveié, amelyeknél azonos fogyasztás mellett jelenleg négy százalékos csökkenés mérhető. A hozzáadott szintetikus üzemanyagok használatával még tovább lehet mérsékelni a kibocsátást.

Az összekapcsolódás innovációs folyamata – a gondolkodó műszerfal és az intelligens ajtó

A Continental frankfurti standjának harmadik nagyobb témája az összekapcsolódás. A Cockpit Vision 2025 megoldásában a vállalat egyesíti a valóságot a virtuális világgal. A stand látogatói egy csúcstechnológiás szemüveg segítségével, számítógépen keresztül tekinthették meg a holnap előre gondolkodó műszerfalát, amely folyamatosan igazodik a mindenkori menetkörülményekhez, változtatja a saját felületét és csak az aktuális helyzetben szükséges kezelőelemeket és kijelzőket mutatja a vezetőnek.

Az összekapcsolódás egyben nagyobb kényelmet is jelent: az okostelefonon tárolt, hálózatba kapcsolt járműkulcs vezérli ki- és beszálláskor az intelligensen nyíló ajtót. Ezzel a funkcióval nem csak a vésznyitás válik feleslegessé, hanem kibővülnek az ajtótervezési lehetőségek is. A Continental Smart Access (CoSmA) megoldása ezenfelül – a digitális vészkioldással – még lemerült akkumulátor mellett is működőképessé teszi az autót. Az összekapcsolódás végső soron a közlekedés különösen érzékeny résztvevőit is védi, amikor ugyanis a járműrendszerek a jövőben egy biciklistát vagy motorkerékpárost észlelnek, akkor óvatos ajtónyitásra figyelmeztetik a vezetőt, például az intelligens és a menethelyzettől függően különféleképpen világító beltéri anyagokkal. Mindez csupán egyetlen megoldás a Continentaltól a nyugodt és biztonságos közlekedés érdekében.