Mit akar a Ford Indiában?

Az amerikai autógyártó azért áll össze a Mahindrával, hogy megvesse lábát egy országban, amely hamarosan a világ harmadik legnagyobb autópiaca lesz.

A két vállalat azt nyilatkozta, főleg a hálózatba kapcsolt technológiában és az elektromos autózás fejlesztésében működnek együtt, de más területen is képesek lesznek majd kooperálni. Szerintük ez a megállapodás kölcsönösen előnyös, mindkét céget nagyban segíti abban, hogy megálljanak a lábukon az autóipar jelenlegi, még sosem látott átalakulási folyamatában.

Ez a megállapodás egy száznyolcvan fokos fordulat a Ford politikájában az előző vezérigazgató döntéseihez képest, aki meglehetősen szkeptikus volt a Ford indiai tevékenységét illetően. Jim Hackett, a Ford jelenlegi CEO-ja azonban lát fantáziát Indiában, összehangolná a költségek és a munka megosztását a Mahindrával.

Az indiai üzleti terv az egyik legjelentősebb Ford projekt Hackett alatt, aki a projekt pontos tervezetét október 3-án mutatja majd be a befektetőknek New Yorkban.

Az új modellek a következő 5 évben áramlanának be az országba, ezzel is erősítve India 30 milliárd dolláros autópiacát, amely a harmadik legnagyobb lehetne Kína és az USA után 2020-ra.

A Ford a kilencvenes évek óta van jelen Indiában, az ázsiai ország ekkor nyitotta meg autópiacát a külföldi gyártóknak. Chennai városa környékén létesült akkor egy üzem, ahol Escort szedánokat gyártottak. Később Ikon, Fusion, Fiesta, Figo modellek is készültek itt, de az amerikaiak mégsem volt olyan sikeresek az országban, mint a Suzuki vagy a Hyundai. 2005-ben a Ford és a Mahindra meg is szüntette az együttműködést.

Átfogó szövetség majd akkor jöhet létre az indiai piac kétharmadát birtokló Suzuki és Hyundai ellen, ha a Volkswagen a General Motors és a Fiat Chrysler is megvető a lábát az országban. Májusban a General Motors azonban azt nyilatkozta, év végén kiszáll Indiából, pontot téve ezzel a két évtizede folyó üzleti tevékenységére az egyik legkeményebb piacon, ahol a főszerep a kisautóké.

A Ford és a Mahindra megállapodása mindkét félnek előnyös, a Ford kiterjesztheti tevékenységét Indiában, a Mahindra pedig a Ford globális befolyását használhatja ki más piacokon is világszerte.

– A két cég munkacsoportjai akár 3 évig is együtt dolgozhatnak majd. Minden más együttműködési megállapodás ezen idő lejártával tárgyalandó – nyilatkozta a két vállalat.

A Ford az egyik legnagyobb indiai exportőr, rengeteg motort és autót gyárt, majd szállít ki chennai-i, Tamil Nadu-i és sanandi üzemeiből. – A Ford elkötelezett Indiában, és úgy véli, hogy ez a megállapodás jó út ahhoz, hogy mindkét cég erősödjék, és a ügyfeleiknek is jobb minőségű szolgáltatást nyújtson – mondta Jim Farley, a Ford egyik értékesítési igazgatója.

A Ford immár 2 milliárd dollárt fektetett be Indiában, és további beruházásokat is tervez, például egy fejlesztési központot Chennaiban, amitől azt remélik, hogy felpörgeti majd a helyi piacot is.

Biró Milán