Kameratisztító rendszer a Continentaltól

A Continental egy olyan tisztító rendszert fejlesztett ki a halszem kamerák részére, amely vízsugár segítségével távolítja el a lencsére kerülő piszkot.

Ezekre a széles látószögű kamerákra támaszkodva egyre több asszisztens funkció támaszkodik, ami azt jelenti, hogy minden pillanatban használatra készen kell állniuk. Hátsó kameraként segítik a sofőrt a tolatásnál. Az amerikai statisztikák szerint átlagosan 210 haláleset és 15 000 sérülés adódik tolatásból éves szinten. Az Amerikai Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hatóság (NHTSA) szerint, ha a tolatókamera univerzális használata elterjedne az országban, akkor nem csak a balesetek száma csökkenne, de akár 69 emberi élet is megmenthető lenne minden évben. Éppen ezért az USA-ban 2018-tól minden új autót kötelező felszerelni tolatókamerával.

A halszem kamerát szintén azért telepítették a járművekbe, hogy olyan funkciók során nyújtson segítséget, mint az automata parkolás, amely négy kamerát használ: az autó elején, végén, valamint a visszapillantó tükrön, hogy teljeskörű 3D képet alkothasson a környezetről, ezen kívül a visszapillantó tükör helyettesítőjeként is funkcionálhat. Ezek a kamerák ki vannak téve az időjárás és a piszkolódás hatásainak, például hó, jég vagy por formájában. Éppen ezért ahhoz, hogy garantáltan jól működjenek, tisztítani kell őket. „A kamera tisztító rendszerünkkel nem csak a közlekedésbiztonsághoz járulunk hozzá, de fokozzuk a sofőr kényelmét is. A sorfőrök a kamera tisztítását rábízhatják a rendszerre” – mondta el Matthias Matic, a Continental hidraulikus fékrendszerek részlegének vezetője. A kézi tisztítás nemsokára a múlté lesz. „Csak a folyamatosan hibátlanul működő technológiák képesek megelőzni a baleseteket. A kamera tisztító rendszerünkkel fontos lépést teszünk a balesetmentes vezetési jövőképünk, a Vision Zero elérése érdekében” – folytatta Matic.

Continental

Amíg a Night Vision tisztítórendszer sorozatgyártása már folyik, a Surround View kameratisztító rendszer 2019-től lesz elérhető a járművekben. A kamera lencséjét egy vízsugár mossa majd tisztára. A kamera felismeri a szennyeződés mértékét a lencsén anélkül, hogy bárkinek be kellene avatkoznia, és automatikusan beindítja a tisztítást. „A szennyezett kameralencsék kockázatosak a vezetés során” – tette hozzá Thomas Werner, A Continental tisztító rendszerek fejlesztési részlegének vezetője. „A kameratisztító rendszerünkkel garantáljuk, hogy a kamerák állandóan megbízhatóan működnek, bármilyen időjárási körülmények között. Ennek kivitelezéséhez a tisztítórendszerek területén szerzett sokéves tapasztalatunkra támaszkodunk.”

A tisztításhoz szükséges vizet egy víztartályból eredő csőrendszer szállítja a fúvókához, amelyet közvetlenül a lencsére szerelnek fel. A víznyomás mértéke állítható 2,0 és 4,5 bar között. A vízsugár átjárja a lencse íves felületét, és teljesen eltávolít minden szennyeződést. A vízben található fagyálló tartalom meggátolja, hogy a víz ráfagyjon a kamera lencsére. Emellett fűtött rendszerek is elérhetőek lesznek. Ebben az esetben egy fűtött vezetőszálat integrálnak a víztápláló rendszerbe, amely felmelegíti az áthaladó vizet, meggátolva annak megfagyását.

A jövőben egyre több olyan környezetérzékelő, mint például a kamera kerül a járművekbe, az automatizáció szintjének növekedésével párhuzamosan. Éppen ezért egyre fontosabbá válik, hogy ezeket tisztán tartsuk. A radarok és lidarok mellett a kamerák jelentik a környezet érzékelésének harmadik típusú, kiemelt fontosságú érzékelőjét, melyek megalapozzák az automatizált vezetés lehetőségét. A vezetői asszisztencia rendszerek és az automata vezetés egyik alapfeltétele a jármű környezetének megbízható érzékelése és pontos kiértékelése. A tiszta látkép kiemelt fontossággal bír, mivel a kamerák rögzítik a környezetet és fontos adatokat továbbítanak arról.