Végük van a kis motoroknak

Meglepő következményekkel járt a Volkswagen dízelbotrányát követően az emissziós tesztek szigorítása: az autógyárak nagyobb motorok fejlesztésébe fogtak.

Miután az autógyárak a károsanyag-kibocsátási előírások teljesítése érdekében már évtizedeket fordítottak egyre kisebb lökettérfogatú motorok fejlesztésére, a valós használati paramétereket a korábbinál jobban modellező emissziós tesztek bevezetése feltárta ezek hátrányait.

A Reuters hírügynökséget tájékoztató szakmai források szerint a General Motors (GM), a Renault és a Volkswagen is egyaránt arra készül, hogy az elkövetkező három évben vagy megszüntesse legnépszerűbb kis benzin és dízel motorjaik gyártását, vagy növelje azok lökettérfogatát. Példájukat minden bizonnyal a többi autógyár is követi majd.

“A motorok lökettérfogatának csökkentésére alkalmazott technológia nem egyeztethető össze az emissziós előírások teljesítésével” – mondta Alain Raposo, a Renault-Nissan hajtáslánc technológiai igazgatója a Párizsi Autószalonon, megjegyezve, hogy “lassan elérjük a zsugorítás (downsizing) technológiai határait”.

A Volkswagen, a Renault és a GM érdekeltsége, az Opel nem nyilatkozott a motorokra vonatkozó konkrét terveiről. Szakmai forrásokból azonban úgy tudni, hogy a GM 2019-es modellfrissítésében már megválik az 1,2 literes dízel motoroktól. A VW 1,4 literes háromhengeres dízel motorját négyhengeres 1,6 literes motorokkal váltja fel, a Renault pedig 10 százalékkal növeli annak az 1,6 literes dízel motornak a lökettérfogatát, ami 2011-ben váltotta fel a modellpalettán az 1,9 literes motort.

Az Európai Unió egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásaival a motorok lökettérfogatának csökkentésével igyekeztek lépést tartani az autógyárak, turbófeltöltéssel pótolva a teljesítmény így bekövetkező csökkenését. A VW Golf kategóriájú kompakt osztályban így általánossá váltak az egy liternél kisebb lökettérfogatú három hengeres motorok, sőt, egyes Fiat modellek már kéthengeres motorral futnak.

Ezek a mini-motorok laboratóriumi körülmények között, tesztpadon, irreálisan kímélő feltételek mellett könnyedén tudták teljesíteni a károsanyag-kibocsátási paramétereket. Az autógyárak, a hatóságok és a környezetvédő szervezetek persze mind pontosan tudták, hogy valós használati feltételek mellett a szén-dioxid- és a nitrogén-oxid-kibocsátás is jóval magasabb a teszteredményeknél, a diszkrepancia feloldása érdekében azonban nem tettek semmit.

Ezeknek az időknek azonban vége. A jövő évtől kezdődően az új autó modellek nitrogén-oxid kibocsátását már közúti körülmények között tesztelik majd és 2019-től már minden autónak meg kell felelnie a kibocsátási követelményeknek. Két évvel később pedig az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás megállapítására is bevezetik a majd valós használati körülményeket jobban modellező nemzetközi mérési szabványt.

Szakértők azon a véleményen vannak, hogy a szigorodó tesztek gyakorlatilag megszüntetik az 1,5 liter lökettérfogatnál kisebb dízel és 1,2 liternél kisebb benzin motorok létjogosultságát. Más részről a nagyobb motorok megnehezítik majd a szén-dioxid-kibocsátás csökkentési célok elérését, ami viszont az elektromos és hibrid autók bevezetését teszi még égetőbb szükségszerűséggé.

8 Comments on Végük van a kis motoroknak

  1. Mindig is idegenkedtem az alacsony lökettérfogatú dízelmotoroktól személyautókban. Szerintem dízelmotornak hsszon-gépjárműben van a legjobb helye.

  2. 2 autóipari “konszern” döntése… (VW és GM… Renault régóta össze van fonódva GM-el, ha vki firtatná a 2-t) és mi van a többivel? A kis lökettérfogatú motorok amúgy is a szegényebb országok piacát célozták, hogy az autók értékesítései ne torpanjanak meg. Az új emissziós érték meg bukta lesz, mindegy, hogy kis lökettérfogat vagy nagyobb… az utcai használatra ráhúzott limitek fel fognak érni egy övön aluli ütéssel mindenkinek… mindegy mekkora motorral szerel és ki az (Mazda dettó bukik). A jelenlegi prognózis az elektromos autókra 2020ra vetítve kb 1-2% az egész bolygóra vonatkoztatva… ergo nagy befolyással nem fog bírni a légköri szennyezésre. (Halkan jegyzem meg abból az 1-2%-ból a teljesen elektromos autó kevesebb mint 30%… a plug-in hibrid meg átverés -> nagy pénzt elkérnek 30-40 km tiszta elektromos autózásért!)

  3. Ez így nagy marhaság már megint.
    A VW pont egy nagy köbcentis dízelmotoros autójával bukott meg.
    Ergo, a benzinüzemű autók gyártására lett volna ésszerű áttérjenek, nem az öblös motorokra úgy általánosságban. Nyilván nem is tud takarékosan működni, vagy csak a méretéhez, kategóriájához képest.
    Szóval nincs logikai kapcsolat az oknak jelöltek, és az írt okozat között. Valami más lehet inkább a háttérben.

Comments are closed.