Mosonmagyaróvár lesz a hazai buszgyártás fellegvára

Mosonmagyaróváron ünnepelték a 160 éves Kühnét, amely az ország legrégibb, eredeti profilját megtartó gépgyára. A rendezvényen a Credo autóbuszokat gyártó Kravtex-Kühne csoport kibővített gyártócsarnokát is átadták. Az eseményen Varga Mihály miniszter ismertette a kormány buszgyártási stratégiáját.

A kormány véglegesítette pénteken a buszgyártási stratégiát, amely a következő három évben mintegy 30-35 milliárd forintos hazai támogatást igényel, és amely alapján jelentős kapacitás- és munkaerőbővülés várható az ágazatban –  mondta el Varga Mihály Mosonmagyaróváron, a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. jubileumi és csarnokavató ünnepségén az MTI-nek.  A hat nagy, buszgyártással foglalkozó cégre épít a kormány – tette hozzá, és megjegyezte, el szeretnék érni, hogy mindenhol létrejöjjön az a kapacitás, amely biztosítja a sorozatgyártás lehetőségét. A kormányzati támogatás mellett szükség lesz arra is, hogy a hároméves programban az üzemek hitelfelvétellel részt tudjanak venni a beruházásokban – mondta a miniszter.

Az új, 5 600 négyzetméteres csarnokrésszel 16 200 négyzetméteresre bővített üzem Magyarország legnagyobb és legmodernebb autóbuszgyára, ahol a buszok vázszerkezetei készülnek. A beruházás közel 600 millió forint saját forrásból valósult meg és jelentősen növeli a cégcsoport gyártókapacitását. A
bővítés összhangban áll az elöregedett hazai autóbuszpark cseréjének igényével és a nemrég
bejelentett kormányzati elképzeléssel, amely több ezer hazai gyártmányú autóbusz beszerzését
irányozza elő a következő évekre. A kibővített gyárban néhány éves felfutást követően akár 500
Credo autóbusz is készülhet majd évente, ami több száz új munkahelyet teremthet.

A 160 éves Kühne Magyarország legrégibb, eredeti profilját megtartó gépgyára, a mezőgazdasági
gépgyártás hazai zászlóshajója. A gyár névadója, Kühne Ede a 20. század elejére az Osztrák-Magyar
Monarchia legismertebb gépgyárává fejlesztette a mosonmagyaróvári üzemet, a Kühne pedig jól
csengő branddé vált a mezőgazdaságban.

A most elkészült 5 600 négyzetméteres épületegység a 2008-ban felépült, 6 hajóból álló, eredetileg 10
600 négyzetméteres Credo autóbuszgyár kibővítése. A könnyűszerkezetű, daruzott gyártócsarnok 18
méter széles hajói közül a beruházás révén öt hosszúsága nőtt meg, a leghosszabb hajók így már közel
200 méteresek. Az átadásra váró csarnokrészben új daraboló-, csőhajlító-, és hegesztő
munkaállomásokat alakítanak ki, és a hatékonyság növelése érdekében átszervezik a gyártási rendszert
is. Emellett napirenden van az épületen belül működő festő-fényező üzem bővítése, amelyre akkor
kerülhet sor, ha jelentősen növekszik a gyártás volumene. A beruházást a cégcsoport a meglévő üzem
folyamatos működése mellett hajtotta végre, ráadásul számos, az építkezéshez felhasznált fém
terméket a Kühne „házon belül” gyártott le.

A mosonmagyaróvári autóbuszgyárban jelenleg a vázgyártás, valamint a festés-fényezés
munkafolyamatai zajlanak (az összeszerelés Győrben történik), de a termelés felfutása a jövőben
szükségessé teheti, hogy a buszok készre szerelésébe is bekapcsolódjon a Kühne az új
gyártócsarnokkal.